Kohanemisraskused

Koostanud Anu Põllusaar  (jaanuar 2016)

Põhjused

  • suurem individuaalne haavatavus
  • füüsiline või vaimne erivajadus, õpiraskus (hüperaktiivsus-tähelepanuhäire, kõnepuue või -häire, akalkuulia diabeet, andekus vms.)
  • oluline elumuutus
  • kooliminek
  • koolivahetus
  • keskkonnavahetus, kolimine
  • tulek teise kultuuri- ja keelekeskkonda
  • lein
  • muutunud suhted peres
  • vanemate lahutus
  • terviseprobleemide avaldumine õpilasel või lähedastel olulistel inimestel
  • vähesed suhtlemisoskused
  • käitumisprobleemid, puudulikud emotsioonide juhtimise oskused
  • koolieelsete kontaktide vähesus samaealistega
  • eelnev trauma
  • ebaterved suhted klassis
  • kiusamine
  • puudulik kooliküpsus

 

Märkamine

  • vastumeelsus kooli suhtes
  • puudumine koolist
  • ärevus
  • suurenenud nutuvalmidus
  • psühhosomaatilised sümptomid (pea- ja kõhuvalu)
  • keskendumisraskused, hajameelsus
  • kiire väsimine
  • käitumise muutumine varasemast agressiivsemaks või depressiivsemaks
  • langenud õppeedukus

 

Mida teha?

  • õpiraskuse varane märkamine
  • õige koolitüübi leidmine
  • probleemi põhjuse väljaselgitamine
  • toetuse pakkumine
  • edusammude märkamine ja tunnustamine
  • enesekindlust ja -usaldust tõstvate võtete ning tegevuste kasutamine
  • uute kontaktide loomise julgustamine
  • õpetaja, psühholoogi/sotsiaalpedagoogi abi klassi suhete kujundamisel
  • abistamine huvipakkuvate tegevuste ja – ringide leidmisel
  • meeldivate tegevuste planeerimine
  • õpioskuste, -harjumuse kujundamine
  • sotsiaalsete oskuste õpetamine
  • ajutine nõudmiste vähendamine
  • vajadusel individuaalne õppekava

 

Kes aitab?

  • klassijuhataja/aineõpetaja
  • sotsiaalpedagoog
  • eripedagoog
  • psühholoog
  • psühhiaater
  • tugiteenuste keskused
  • lastekaitsetöötaja
  • parandusõppe õpetaja