Kose Gümnaasiumi 5.–11. klassidele toimus nutiteemaline projektipäev, mille eesmärk oli juhtida tähelepanu liigse ekraaniaja mõjudele ja selle vähendamise võimalustele
19. märtsil toimus Kose Gümnaasiumis nutiteemaline projektipäev, mille raames analüüsisid õpilased oma ekraanikasutuse harjumusi ning otsisid teaduspõhiseid lahendusi ekraaniaja vähendamiseks. Õpilaste enesehinnangul põhineva analüüsi tulemused näitasid, et mõnes klassis ulatub keskmine ekraaniaeg 5-7 tunnini päevas, kusjuures äärmuslikel juhtudel ollakse telefonis isegi kauem kui 12 tundi ööpäevas. Teadlikult piiravad oma laste ekraaniaega keskmiselt 10-16% protsenti vanematest.
Projektipäeva raames vastas iga klass ekraaniaja teemalisele küsitlusele ja analüüsis ise selle tulemusi. Tulemused näitasid, et kõige rohkem veedetakse aega telefonis just kodus ja peamiselt ollakse Snapchatis, Tiktokis, Youtubes või erinevates mängurakendustes. Õpilased tõdesid, et sooviksid nutiseadmete kasutamise asemel veeta rohkem aega pere ja sõpradega. Samuti uuriti teaduspõhiseid artikleid, kust selgus, et vanemate ja laste ekraaniaeg on omavahel tihedalt seotud – mida rohkem viibib lapsevanem ekraani ees, seda kauem ka laps. Lisaks leiti, et liigne ekraaniaeg mõjutab nii füüsilist, kui ka vaimset tervist ning et parem tervis ja kõrgem haridustase on omavahel seotud.
Õpilased asusid seejärel välja töötama lahendusi, kuidas kool saab toetada ekraaniaja vähenemist. Õpilaste poolt pakuti välja erinevaid ideid, sealhulgas rohkem ühistegevusi, lauamängude ja võistluste korraldamist ning õuealade sisustamist istumiskohtade, kiikede ja muude võimalustega, et toetada aktiivset ja sotsiaalset ajaveetmist. Päeva lõpuks esitleti ja kuulati teiste klasside kokkuvõtteid.
"Nutiteadlikkus ja tasakaalustatud digikasutus on tänapäeva koolielus väga oluline teema. Projektipäev andis õpilastele võimaluse teadlikult analüüsida oma harjumusi ning pakkuda välja lahendusi, mis aitaksid vähendada liigset ekraaniaega," ütles Kose Gümnaasiumi direktor.
"Oli rõõm näha, kuidas õpilased ise lahendusi pakkusid ja teaduspõhisele infole tuginesid. Veel oli huvitav kuulda, et klassides, kus õpilaste omavahelised suhted on tugevamad, oli ka ekraaniaeg madalam," lisas Kose Gümnaasiumi projektipäeva eestvedaja.
Nutiteemaline projektipäev oli esimene samm ekraaniaja teadlikuks vähendamiseks õpilaste seas ja selle kaudu ka kogukonnas. Kool jätkab edaspidigi erinevate tegevuste ja algatustega, mis toetavad tasakaalustatud digikasutust ning edendavad õpilaste vaimset ja füüsilist heaolu.
Suur tänu kõikidele õpetajatele, kes teistsuguse koolipäevaga kaasa tulid ja õpilastele vahvate esitluste eest!